|
|
Siin lehel on Hyundai Sonata 3.3L V6 2006 install, auto ostsin 2009. aasta juulis ning müüsin 2012. aasta
augustis.
Kõik tehtud tööd on toodud ajalises järjestuses. Eesmärgiks on ehitada helisüsteem, mis meeldiks eelkõige enda
kõrvale ja silmale, seejuures tehes seda kiirustamata ja läbimõeldult. Võimalik, et see auto jõuab kunagi ka
mõnele soundivõistlusele.
Originaalsound
Originaalsound selles autos koosnes makist ning 4-st kõlarist ehk ees 6,5" komponentkõlarid ja taga ustes
koaksiaalid (neid pole lähemalt uurinud ja ei hakka kasutama ka). Peab küll ütlema, et minu arvates kõlas too
süsteem originaali kohta igati talutavalt, aga väljavahetamisest see seda siiski ei päästa.
Uste lammutamine
2. august 2009
Esimese asjana sai lahti võetud esiuksed, mille käigus sai parasjagu pead murtud juhtmestiku kättesaamisel,
ent lõpuks sai see siiski tehtud. Peab ütlema, et Sonata esiuksed on soundi paigaldamiseks ideaalsed ja iga
helimehe unistus. Nimelt käib siseplekk ühes tükis ukse küljest ära ning nii pääseb vabalt välisplekile igalt
poolt ligi, et mürasummutust teha. Samuti on ukse sees meeldivalt ruumi, et sinna ka 8" element ära mahutada
ja seda isegi nii, et originaalpolster jääb peaaegu originaaliks.
Uks sai laiali lammutatud ja Signati midbass ajutiselt paigaldatud.
Pigimati paigaldus
3. august 2009
Esimeseks tõsisemaks tööks oli pigimati paigaldus ukse välisplekile. Peale uksepolstri ja sisemise pleki
eemaldamist tegin pinna kõigepealt märja lapi ja seejärel atsetooniga puhtaks. Pigimatt on firmalt
Abris, Ghosti poiste käest saab seda.
Paigaldus on mugav ja suht kiire, aega võtab täpsete tükkide mõõtmine ja välja lõikamine. Kasulik on
lõigata valmis sarnased tükid kohe mõlema ukse jaoks, nii on hiljem poole vähem mõõtmist ja nikerdamist.
Oluline on, et teise ukse tükid tuleb lõigata nö peegelpildis, muidu jääb liimiga pool valesti. Paigaldatud
sai 2 kihti matti, alla fooliumiga kaetud õhem ja peale vahtkummi meenutav paksem. Õhem matt peaks summutama
madalamaid helisid ja paksem kõrgemaid.
Ukseplekk
26. august 2009
Ukse sisse on mul plaanis paigaldada 8" midbassi element Phase Linear Aliante 8. Elemendi andmed
leiab: Aliante 8.
Aliante 8 paigaldussügavus on ainult 6cm, see on paigalduse juures tublisti abiks.
Kuidas elementi ukse sisse paigaldada, selleks on mitmeid võimalusi. Minu eesmärgiks on teha seda
nii, et uksepolster jääb võimalikult originaaliks, seega nt klaasriidest kasti tegemine ukse külge
langeb ära. Nii tuleb element kinnitada ukse sisepleki külge, mis tundub olevat tehtud tsingist
ning on üsna keerulise kujuga ja pehme (käte vahel annab väänata). Kindlasti on vaja siseplekile
teha korralik mürasummutus, sellest hiljem.
Kõige loogilisem lahendus tundub olevat valmistada suht keerulise kujuga 3mm roostevabast metallist
(mida mul juhtub garaazi seina ääres niisama seisma) detail, mis kinnitub ukse sisepleki külge
ning ühtlasi tugevdab seda. Detaili valmistamiseks on vaja kõigepealt shabloon teha, selleks sobib
läbipaistev küpsetuspaber.
Hakkab vaikselt looma.
Ampracki joonis
31. jaanuar 2010
Kuna vahepeal pole saanud garaazi praktiliselt kasutada, siis pole ka install edenenud. Seega tuleb
arvutis joonistada, valmis sai tehtud ampracki esialgne joonis.
Pildilt on puudu ülemine kate, temperatuuriandurid (3tk), el. skeem ventilaatorite juhtimiseks, kogu
juhtmestik, alumine kate ja otsakatted. Joonistamiseks kasutan
Blenderit.
Juhtmete paigaldus
15. aprill 2010
Kuna väljas on juba soojemaks läinud ja avanes võimalus jälle garaazi kasutada, siis tegin algust juhtmete
paigaldamisega. Plaanis oli vedada võimenditele toitejuhe akult ja kõlari- ning signaalijuhtmed salongist
taha pagasnikusse. Ja seda kõike 2 päevaga..
Plaan oli ilus, aga toitejuhtme paigalduseni ma ei jõudnudki, ei jõudnud seda lahti pakkidagi, kuna selgus,
et juhi poolt seda läbi tulemüüri tuua ei õnnestu ruumi ja sobiva kummist läbiviigu puudumisel.
Kuna tahtsin salongis kõigepealt juhi pool juhtmed paika panna, siis toitejuhtmega kapoti all nikerdama ei
hakanud, vaid asusin kohe salongi lammutama. Kuna aega oli piisavalt, siis sai rahulikult nokitseda.
Põranda ääres ja piilarite küljes olevate paneelide ning uksepiitade küljes olevate tihendite eemaldamine
läks üsna kenasti, ühtegi tüüblit ära ei lõhkunud.
Kõige rohkem nuputamist oli tagaistmega. Seljatoe otsatükk ei tahtnud kuidagi oma kohalt liikuda, alt kinnitub
see 1 kruviga, ent ülevalt kinni mis kinni. Võtsin pagasniku täiesti algosadeks, et ehk pääseb sealtpoolt ligi,
ent sellest kasu polnud.
Kangutasin otsatükki nii- ja naapidi, lõpuks taipasin seda kergelt jõuga ülespoole nihutada ja käes ta oligi.
Juhtmete installi juures kasutasin esmakordselt spetsiaalset kaablirüüzi ehk maakeeli ussinahka, mida on suht
lihtne paigaldada, lõpptulemus jääb igati viisakas ning see kaitseb juhtmeid võimalike vigastuste eest.
Ussinaha ostsin YE Internationali poest kahes mõõdus: 6-18mm ja 12-30mm. Ostes oli mul kaasas mitu juppi
kõlarijuhet ja jupp toitejuhet ning nii proovides oli lihtne osta õiges mõõdus ussinahka. Ussinahka tasub lõigata
teravate kääridega, mina kasutasin selleks plekikääre, nii ei jää otsad narmendama. Ussinaha otsad/üleminekud sai
kaetud termokahaneva rüüziga, mis kuumutamisel kokku tõmbab ja fikseerib ussinaha kindlalt juhtme külge, nii jääb
tulemus jällegi igati viisakas.
Suurema mõõduga ussinahka kulus täpselt 5m, lühemat kuskil 4m, seega seda ikka kulub parasjagu, teine pool autost
ja pagasnik vaja ka veel teha. Suurema mõõduga ussinaha hind on ligi 230 krooni pakk (pakis 5m) ja väiksemal 150
krooni.
Kui juhtmed said ussinahaga kaetud, siis kinnitasin need kaablivitsadega auto originaaljuhtmekimbu külge (kus
võimalik), mis mööda põranda ja tagaistme äärt jookseb taha pagasnikusse välja. Kaablivitsad kinnitasin iga 20cm
tagant, vastavalt vajadusele kohati ka tihedamalt.
Kuna autos on originaalmakk ja võimenditel on olemas
hi-level (kõlarijuhtmete) sisend, siis RCA juhtmeid polegi, vaid otsustasin makist võimenditesse signaali saamiseks
vedada eraldi kõlarijuhtmed tagakõlarite pistiku juurest (asub B-piilaris) pagasnikusse võimenditeni.
Passiivfiltrid kõlarite jaoks plaanin paigaldada esiistmete alla, selleks oli vajalik juhiiste autost eemaldada ja
kõlarijuhtmed sai toodud läbi põrandariide istme alla välja.
Juhtmed paigaldatud, siis sai auto sisu kokku tagasi pandud, välja arvatud pagasnik, kuna teisel pool on veel
juhtmed vedamata ja pole mõtet sama tööd mitu korda teha.
Juhtmete paigaldus vol 2
20. aprill 2010
Nädalavahetusel sai jätkatud juhtmete paigaldusega, plaanis oli vedada võimenditele toitejuhe ja kõlarijuhtmed
kaassõitja pool. Esimesena sai alustatud toitejuhtmest. Eelnevalt sai uuritud, kust oleks mõistlik seda läbi
tulemüüri kapoti alt salongi tuua, selleks pidi kõige paremini sobima suur juhtmekimp kaassõitja pool.
Pildi peal võib asi lihtne tunduda, ent tegelikult nägin ma ligi 2 tundi kurja vaeva ja sai käsi parasjagu
kriimustatud (ruumi vähe ja teravad servad), et valges plastkõris toitejuhe kattekummist läbi suruda ja kattekumm
koos plastist kattega algsel kujul tulemüüri külge kinnitada. Toitejuhe sai tulemüüri juures kinnitatud
kaablivitsadega auto originaaljuhtmestiku külge nagu salongiski. Toitejuhtme aku poolse otsa vedasin ajutiselt
enam-vähem selliselt, mis tundus mõistlik (et juhet mitte väga väänata ja samas et see ei jääks ette nt
kapotiamordile). Ruumi on toitejuhtme vedamiseks tulemüürist akuni igatahes väga vähe ja peab veel parasjagu
nuputama, kuidas juhe lõplikult paika saada. Selleks on vaja kõigepealt välja mõelda kinnitus kaitsmepesale, mõned
ideed juba tekkisid, ent sellest edaspidi.
Kapoti all töö tehtud, siis edasi salongis oli juba üsna lihtne nokitseda, kuna kõik vajalikud salongidetailid sai
lahti võtta samamoodi nagu juhi pool, enam ei pidanud midagi mõistatama. Kõlarijuhtmed sai veetud ja kokku ühendatud
sarnaselt juhipoolsete juhtmetega, ainukesed erinevused olid, et kaassõitja pool oli juhtmekimbus lisaks veel
võimendite toitejuhe ning pagasnikus sai kõlarijuhtmed jäetud pikemad, et need ulatuksid juhipoolsele küljele (et
kõik kõlarijuhtmed läheksid ampracki külge samas kohas).
Suuremat mõõtu ussinahka sai poest 5m juurde ostetud, nüüd on seda kokku kulunud juba 15m. Väiksemat mõõtu ussinahka
on samuti vähemalt 5m juurde vaja.
Nagu viimastelt piltidelt näha, siis aprilli teises pooles võib vabalt lund sadada ja pidin töö tolleks päevaks
pooleli jätma. Juhtmed said küll kõik korralikult paika ja kinnitatud, aga auto sisu enam lõpuni kokku panna ei
jõudnud.
Päev hiljem sai auto salong lõpuni kokku pandud, välja arvatud pagasnik, sest seal on parajalt palju tööd ees
ootamas ja pole mõtet igasugu tüübleid ja muid kinnitusi niisama kokku pannes/lahti võttes lõhkuda.
Juhtmetest niipalju, et toitejuhe on ehituspoes müüdav 25mm2 suht painduv juhe hinnaga 56 krooni/m ning
kõlarijuhtmed on kõik ühest 100m rullist, mõõduks 2x2,5mm2 ning poehind ligi 40 krooni/m (suht professionaalne,
seepärast ka hind nii kõrge).
Ukseplekk vol 2
23. aprill 2010
Vahepeal sai natuke toas laua peal pliiatsiga papile joonistatud ja tööõpetuse tundi meelde tuletatud, välja
kukkus üsna huvitava kujuga detail.
Nüüd vaja see arvutisse skännida.
Uksepistiku lammutamine
3. mai 2010
Eile sai maadeldud juhiukse pistikuga, eesmärgiks oli vedada kõlarijuhtmed ukse sees olevale (õigemini tulevale)
midbassi elemendile. Sai käidud Ghosti poiste juures ja nad aitasid pistiku osaliselt lahti võtta ning sain
selles osas targemaks, kuidas see lahti ja hiljem kokku peaks käima. Kui ise oleks alguses kohe jõuga lammutama
hakanud, siis oleks üsna tõenäoliselt midagi ära lõhkunud, niiet tasus nõu küsida küll.
Pilt küll pole eriti ülevaatlik ja ega seal eriti ruumi pole ka, ei ukseposti sees ega väljaspool, et pistikule
normaalselt ligi pääseda. Kõigepealt on vaja eemaldada kattekumm, seejärel must plastist vahetükk, mis käib
kaheks osaks. Kui see tehtud, siis tuleb ukse sees olev juhtmekimp igalt poolt lahti lasta
pistikutest/kinnitustest ning seda niipalju järgi anda, et on võimalik pistik salongis küljeseinast eemale saada
ja see lõpuks lahti teha (kõlab lihtsalt, aga salongi küljesein on keerulise kujuga ja teravaid ääri täis, niiet
käte kriimustamisest pääsu pole).
Pistik lahti võetud ja seda igapidi lähemalt uuritud, siis selgus kurb tõsiasi, et kõlarijuhtmeid ei ole võimalik
läbi selle kuidagi vedada, kuna lihtsalt pole vaba ruumi avade puurimiseks (pilte pistiku lammutamisest ei teinud,
teen mõned kaassõitja pool). Ei jäänud kahjuks muud üle, kui tuli pistiku ligidalt tehase kõlarijuhtmed läbi
lõigata, enda veetud kõlarijuhtmed nende külge joota ning teibiga ühendused ära isoleerida. Viimaseks tööks oli
pistiku kokkuühendamine ja oma kohale tagasipanemine, mis kõige paremini ei õnnestunud, sest pistik jäi oma pesasse
väheke loksuma, samas kummikate sai paika suht kenasti, niiet niiskuse probleeme ei tohiks tekkida.
Kokkuvõtteks läks selle töö peale 4 tundi nagu muuseas ja tehtud sain ainult ühe poole, kaassõitja pool on oma järge
peagi ootamas. Ehk siis mõni pealtnäha lihtne töö võib võtta teinekord ulmeliselt palju aega. Paha lugu on siin ka
see, et töö tulemusega ma rahule päris ei saa jääda, kuna praegu jäid ukse sees kasutusse tehase kõlarijuhtmed, mis
on suht peenikesed (silma järgi pakun 2x0,75mm2) ja joodetud ühendused said kaetud tavalise teibiga. Hea meelega
teeks mingi aeg selle töö ikka korralikult: võtaks ukse eest ära ja puuriks ukseposti sisse uue augu special
kõlarijuhtmete läbitoomiseks. Hetkel jääb see ideeks, mis ei pruugi realiseeruda, eks siis selgub, kui helisüsteem
hakkab vaikselt valmis saama.
Uksepistiku lammutamine vol 2
5. mai 2010
Järgmisena sai ette võetud sama töö kaassõitja pool. Parasjagu nuputamist oli sellega, kuidas eemaldada kindalaegas,
tundus juba, et tuleb pea terve armatuurlaud laiali lammutada, et uksepistikule seestpoolt ligi pääseda.
Sai prooviks lahti võetud kõik pistikud, mis asuvad küljepaneelis ning õnneks mahtus käsi siis niipalju armatuurlaua
alla, et ulatas uksepistikust kinni võtma. Edasine oli juba suht lihtne, kuna juhi pool oli sama töö juba tehtud.
Too suur valge pistik ongi see, mis ukse sisse läheb.
Enne pistiku juures vajalike juhtmete ühendamist sai kõlarijuhtmed lõpuni kaetud ussinahaga (juhtmete vedamise ajal
sai peenemat mõõtu ussinahk vahepeal otsa ning seda oli vaja juurde tellida) ning üleminekud kaetud termokahaneva
rüüziga.
Kõlarijuhtmed sai samamoodi pistiku lähedalt läbi lõigatud, edasi õiged juhtmed kokku joodetud ning korralikult
termokahaneva rüüziga kaetud.
Seejärel sai pistik ukseposti sisse oma pessa tagasi pandud ning uks ja salongi sisu kokku pandud.
Esimesed helid
22. oktoober 2010
Peale pikemat suvist pausi olen saanud jälle mahti tasapisi installiga edasi minna, järgnevalt septembri ja
oktoobri tegemistest.
Alustuseks sai auto sisu osaliselt jälle lahti võetud, et saaks hiljem täiendavalt paigaldada osad juhtmed: RCA,
remote ja 10-sooneline juhe temperatuurinäidikute paigaldamiseks salongi. Sai ühendatud ära võimendisse minevad
kõlarijuhtmed, selleks sai lahti võetud B-piilarid ning juhtmed ühendatud makist tulevate tagumiste kõlarijuhtmete
külge. Piilarites olevate uksepistikute lahtivõtmisega sai jälle parasjagu vaeva nähtud, ent nii hull see siiski ei
olnud kui esiuste pistikutega maadlemine.
Kuna tagaustes häälitsevatest originaalkõlaritest oli juba tõsine küllastus ja oli aeg alustada autosse
muusikaliste helide tekitamisega, siis sai pagasnikusse ajutiselt paigaldatud 1 kahe kanaliga võimendi ning prooviks
ära ühendatud tweetrid ja midbassid.
Kõik toimis kenasti, kui välja arvata maki balanss, mis töötas kuidagi ebaloogiliselt: kui keerata seda LEFT suunas,
siis mida suurem väärtus, seda vaiksemini kõik kõlarid mängivad, RIGHT suunas keerates ei toimu midagi. Mis valesti
on, sellele üritan hiljem jälile jõuda.
Edasi sai esiuste sisse paigaldatud esialgu Daytoni 6,5" midbassi elemendid.
Sai natuke tehtud proovikuulamist ning tulemuseks oli jõhker plärin salongis, uksepolstrid nimelt mängisid muusikaga
korralikult kaasa. Hea tõestus, et lihtsalt ja kiirelt ikka head tulemust installi tehes ei saavuta.
Võtsin Daytoni midid ustest välja ning asemele läksid 8" Phase Linearid. A-piilarite külge sai kinnitatud tweetrid
ja midrange elemendid, esialgne kinnituskonstruktsioon ei olnud just kõige õnnestunum, see ei olnud ei kindel ega
kergelt reguleeritav nagu ta algselt mõeldud oli, aga vähemalt sain esimest korda selles autos tööle 3 riba. Tunne on
võimas :). Kuigi 8" mid on ukse sisse praegu üsna algeliselt paigaldatud ja madalate sageduste osa on seetõttu üsna,
ütleme, tagasihoidlik võrreldes kesk- ja kõrgsagedustega, on vähemalt esimene samm soundi häälestamise pikal teel
tehtud, on, kust edasi minna.
Tweetri/midrange kinnituse esimene versioon polnud eriti õnnestunud ja seetõttu sai see ümber tehtud, abiks oli siin
2mm alumiinium, mis on igati hea materjal erinevate väikeste detailide valmistamiseks nagu piltidel näha - üsna lihtsalt
töödeldav ning samas kerge ja tugev.
Nt viimasel kahel pildil toodud detaili valmistamiseks kulus mul ligi 1,5 tundi, selle sees on ka detaili
väljamõtlemisele ja lahenduse autos proovimisele kulunud aeg, samas koopia tegemiseks (täpsemini peegelpildis koopia
vastaspoole A-piilari külge) läks juba alla poole tunni. Ehk siis selline nullist nikerdamine on ikka päris
aeganõudev ja kiirelt ei valmi siin midagi. Igatahes sai kinnituse versioon 2 valmis ning on tunduvalt asjalikum
selles mõttes, et nüüd on võimalik ka sõitvas autos muusikat kuulata, elemendid ei värise enam nagu tallesabad,
samuti on konstruktsioon suht kiirelt eemaldatav - ei pea enam mutrivõtmeid kasutama nagu esimese versiooni puhul.
Romulast tõin sobivad pistikud koos pesadega ning ühendasin ära, nüüd on ka juhtmed kiirelt ühendatavad/lahti võetavad.
Auto müüdud
20. september 2012
2011. a kevadest saadik pole mul kahjuks olnud võimalust auto kallal nokitseda ja soundiga tegeleda, kuna puudus aeg
teiste hobide kõrvalt ja ka sobiv garaaz. Nüüd, 2012. a suve lõpus sai auto müüdud ja kogu helitehnika autost välja võetud,
tehnika ootab nüüd uut autot ja sobivaid tingimusi soundi paigalduseks. Niipea, kui selleks võimaluse leian, jätkan soundi
paigaldust juba uues autos. Stay tuned.
|